Merijn Baars, Esther Bobeldijk, Jennifer DuursmaenJoep de Jong, leerlingen op tekenles bijToegangtotkunsthebben dit werkstuk gemaakt als gezamenlijke deelnemers aan de wedstrijd “de Verbinding” .
Na eerst in de boeken te zijn gedoken en flink op internet te hebben gezocht zijn zij schetsmatige voorstudies van bruggen gaan maken. Om er in te komen hebben ze vervolgens deze in het net uitgewerkt. Die worden in deze map gepresenteerd. De opdracht was ‘Maak een afbeelding van een brug”. Elke leerling heeft het anders aangepakt, van fantasievolle collage, realistische potloodtekening, een in pen uitgewerkte detailtekening tot een sprookjesachtige aquarel.
Na dit te hebben gedaan zijn de leerlingen het land in gegaan om te zien waar de nieuwe brug moet komen en welke bruggen er verderop zijn. Wat is het voor een landschap precies (wat groeit er en zo). Hoe gaat de weg straks doorlopen voor de fietsers en wandelaars. Ze hebben hiervan foto’s gemaakt waarvan u een kleine rapportage in de map aantreft.
Hierop volgden de nodige brainstorm sessies. Wat zou praktisch zijn en mooi? Welke van de bruggen die ze gezien hadden vonden ze passend en waarom. Het groepje kwam overeen dat het een, op het eerste gezicht niet te opvallende of hoge brug moest worden. Eéntje die het Noord-Hollandse landschap niet zou verstoren. Het zou een ietwat Oud-Hollandse uitstraling moeten hebben met wellicht een hekwerk van spijlen in wit en donkergroen. Ook werd een draaibrug een goed idee gevonden, omdat deze prettig is voor fietsers en wandelaars en geen obstakels heeft zoals bijv. een vlotbrug. Bovendien is er nog geen draaibrug langs deze route. Het is mooi om te zien hoe zo’n brug werkt (zie foto draaibrug Alkmaar Overstad in de map). Verder moest het iets te maken hebben met kunst. Een brug waar je naar kunt kijken, er speciaal voor stoppen en niet alleen overheen fietsen, maar ook genieten van de schoonheid er van.
Zo kwamen ze terug op het eerder genoemde idee. De brug zou er dus uit moeten zien als een relatief simpele, Oud-Hollandse houten brug met spijlen die op afstand lieflijk aandoet en de natuur niet verstoort, maar zich dichterbij ontpopt als een kunstzinnige verrassing. Als nu eens de spijlen van het hekwerk bewerkt zouden worden door regionale kunstenaars? Elk één spijl, helemaal passend in het hekwerk van de brug maar elk met een eigen verhaal. Dat verhaal zou dan op een informatiebord gepresenteerd kunnen worden en gelezen vóór de wandelaar of fietser de brug oversteekt. Deze suggestie kan derhalve ook gebruikt worden voor elke andere soort brug zolang die ook spijlen heeft.
De vier leerlingen hebben ieder een spijl voor hun rekening genomen en een tekening gemaakt van hun gezamenlijke ideeën hierover. Zo is goed te zien hoe de brugleuning er dan uit zou kunnen zien. Ook zou er eventueel iets gedaan kunnen worden met de bestrating zodat ook daar kunstzinnige uiting aan gegeven kan worden. Verder vonden ze dat de brug een passende naam moet krijgen. Die zou bedacht kunnen worden door leerlingen van omliggende scholen. Dit zou als wedstrijd mooi passen in het culturele curriculum van die scholen. Verder was het groepje van mening dat er een stoplicht moet komen om de oversteek veiliger te maken (bij het foto’s maken was het gevaarlijk om over te steken!). Verder een soort van rustplekje aan elke kant van de brug, met bankjes/picknick tafels, fietsenstandaards, extra afvalbakken en een informatiebord over de brug en de kunstenaars. Vervolgens heeft Merijn Baars de grote tekening (zie hieronder) van de draaibrug gemaakt met (nog) onbewerkte spijlen (zie spijlen tekening hieronder).
De Verbinding
De Studie
De Spijlen
Merijn Baars (15 jaar) heeft een realistische tekening gemaakt en tekent het liefst gewoon met potlood. Zijn werk is prachtig en hij weet er altijd goed perspectief in aan te brengen. De uiteindelijke uitwerking van het gezamenlijke idee is dan ook door hem getekend.
Esther Bobeldijk (15 jaar) maakte voor deze gelegenheid een aquarel, een techniek die ze goed onder de knie heeft. Haar tekeningen bevatten zowel realistische elementen als fantasieën waardoor ze een sprookjesachtige uitstraling krijgen. Haar werken zijn veelal kleurrijk en hebben een spontane uitstraling.
Jennifer Duursma (15 jaar) heeft deze keer gekozen voor een collage. Zo kon ze haar idee om kunst in bestrating te laten zien prima uitwerken. Zij tekent zowel realistisch als abstract en werkt graag met soft pastel. Haar tekeningen zijn een lust voor het oog.
Joep de Jong (14 jaar) maakte een pentekening van een technisch detail van een brug. Hij werkt graag met pen en inkt en zijn tekeningen bevatten vaak een element van humor of een politiek ‘statement’. Hij tekent fijntjes met prachtige details.